top of page

Een dag in onze onthaalklas

IMG_20190919_084005.jpg

Voormiddag

’s Morgens weerklinkt het “Goeiemorgenlied”, wat de kleuters en peuters uitnodigt om in de rij te staan.
Samen trekken we naar onze klas. Hier maken we onze boekentas leeg, onze jas en fluohesje hangen we aan onze kapstok.

 

Alle kleuters en peuters, in de rode klas, starten op hun eigen tempo. De ene zit meteen al vol energie, bergt snel zijn spullen op, hangt zijn jasje weg en vliegt in de klas om de hoekjes te ontdekken. Terwijl een andere kleuter misschien nog niet zo goed wakker is en wat meer tijd of aandacht van de juf nodig heeft.

 

Daarna gaan we samen naar het toilet. Zo strekken we even de beentjes en
zijn we opnieuw klaar voor een klassikale activiteit.
Met een rijk en gevarieerd aanbod dat kleuters en peuters aanzet tot exploreren en
ondernemen laten we de kleuters op eigen tempo groeien
.

 

Na het vele spelen en werken krijgen de kleuters honger.
Voor de speeltijd krijgt iedereen de kans om zijn fruit of koekje samen op te eten.


Zo kan er volop gespeeld worden tijdens de speeltijd in onze prachtige tuin of op de kleuterspeelplaats.
Tijd om samen water te drinken. Dit mag natuurlijk de hele dag door, maar met deze gezamenlijke momenten willen we elke kleuter stim
uleren om voldoende water te drinken.

 

Na het spelen en exploreren ruimen we samen op. Niet voor iedereen een leuk klusje. Maar via korte opdrachtjes, een gemakkelijk opruimsysteem, de hulp en appreciatie van de juf draagt iedereen zijn steentje bij. We sluiten de voormiddag af met een klassikaal moment, een spelletje, een danslied, een vingerversje, drama-momentje,…

 

Middag

                                                         

                                                          Net voor de middag worden de kleuters en peuters die op school blijven eten opgehaald.
                                                          Zo kunnen
ze rustig naar de eetzaal voor de drukte. De kinderen krijgen er de tijd om rustig
 
                                                        te eten. De ene kleuter heeft al wat meer tijd nodig dan de andere. We stimuleren kinderen
                                                          om te proeven, maar verplichten hen niet om hun bordje leeg te eten. Na het eten spelen de
                                                          kinderen buiten op de speelplaats waar ze al hun energie kwijt kunnen.

Namiddag

Ook in de namiddag worden de kinderen via een leuk muziekje uitgenodigd om in de rij te staan. Samen trekken we richting ons vertrouwd klasje! Hier nemen we even de tijd om tot rust te komen tijdens een drink en plasmoment. Daarna volgt er een klassikale activiteit, een godsdienstactiviteit, een bewegingsactiviteit, een muzische activiteit, tiktakmoment,…

 

Tijd voor actie en vrij spel: Kleuters en peuters kiezen in welk hoekje ze willen spelen. Tijdens het vrij spel speelt de juf mee met de kinderen. De juf proeft er lekkere spaghetti of bouwt een hoge toren, bewondert mooie tekeningen, speelt samen een gezelschapspelletje,… Daarnaast is dit een ideaal moment om te observeren. Wat zijn de interesses van de kinderen, hun talenten, voldoet het klasaanbod, waar hebben de kleuters nood aan,…

Net zoals ’s morgens, maken we in de namiddag opnieuw tijd voor een fruit- of koekmoment. Daarna wordt er tijd voorzien om buiten te ravotten tijdens de speeltijd.

Onze dag sluiten we samen af in de kring. Jules de klaspop gaat terug slapen! Met zijn pyjama en knuffel zingen we een slaapliedje. Moe, maar voldaan nemen we afscheid. Maar even enthousiast kijken we al uit naar de volgende dag!

bottom of page